
‘Niet over ons, maar met ons’
Toen halverwege de jaren ’70 duidelijk werd dat het verblijf van de nieuwe Nederlanders niet tijdelijk zou zijn, werd er wel voor het eerst gesproken over een ‘integratiebeleid’ (toen nog minderhedenbeleid).
In 1979 bracht de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) het rapport Etnische Minderheden uit, waarin werd gepleit voor een beleid dat uitging van de realiteit van permanent verblijf. Dit rapport leidde tot het afschaffen van behoud van eigen identiteit als beleidsdoel en introduceerde emancipatie en wederzijdse aanpassing als kernprincipes. Daarnaast werd culturele diversiteit erkend als een dynamisch proces. Deze uitgangspunten werden verder uitgewerkt in de Minderhedennota van september 1983, waarin het beleid werd gericht op participatie, emancipatie en het behoud van ruimte voor culturele diversiteit.
Het beleid veranderde sindsdien met regelmaat, net als de doelgroepen en de labels voor de nieuwe Nederlanders (gastarbeider, allochtoon, vluchteling, Nederlander met migratieachtergrond, arbeidsmigranten, biculturele Nederlanders etc.).
Vanaf het begin waren de groepen waarover het beleid ging, niet of nauwelijks vertegenwoordigd aan de tafels waar beslissingen werden genomen. Ze waren niet vertegenwoordigd in de politiek, niet in het ambtenarenapparaat, niet bij de grote belangenorganisaties en ook niet in media of wetenschap. Vanaf de jaren ’80 ontstonden er op landelijk en op lokaal niveau wel allerlei overleg- en adviesorganen waarvoor ‘vertegenwoordigers’ van gemeenschappen werden gevraagd.
In de loop van de jaren werden politiek, ambtenarij, journalistiek en wetenschap weliswaar iets diverser, maar bleef de top nog steeds vrij wit. Toen aan het begin van deze eeuw de meeste overleg- en adviesorganen verdwenen, verdampte voor deze groepen ook een instrument om onderwerpen te agenderen. Voor de overheid, maar ook voor instellingen verdwenen daarmee daarnaast een belangrijke middel om ‘moeilijk bereikbare groepen’ te bereiken. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens de corona-pandemie, maar blijkt ook een handicap bij het tegengaan van polarisatie, schuldhulpverlening en de energietransitie.
Het resultaat is dat de politieke en economische macht van minderheden nog steeds gering is. Hun perspectieven worden te weinig gehoord. Niet alleen als het gaat om algemene vraagstukken, maar ook als het gaat om hun eigen positie in de samenleving.
Vanaf 1990 heb ik de discussies over ‘integratie’ vanuit verschillende rollen van dichtbij meegemaakt: ik ondersteun sinds die tijd migrantenorganisaties (zelforganisaties), culturele en religieuze organisaties, ik heb inmiddels tientallen onderzoeken gedaan en adviseerde politici, overheden en instellingen. Van dichtbij was ik getuige van vele discussies, succesvolle en jammerlijk mislukte projecten. Daarnaast schrijf ik sinds 2005, onder andere op Republiek Allochtonië en voor De Kanttekening, over diverse aspecten van de soms eindeloos lijkende discussie die we in Nederland over ‘integratie’ voeren.
Op grond van alle verhalen die ik in loop der jaren heb verzameld en de komende jaren nog ga verzamelen, schrijf ik een toegankelijk politicologisch boek over de geschiedenis van het Nederlandse integratiebeleid. Welke actoren speelden en spelen vanaf de jaren ’70 een rol bij de totstandkoming van het beleid en de ‘industrie’ die daarmee gepaard ging? Wat is de rol van bijvoorbeeld (grote) ondernemers, werknemers(organisaties), politieke partijen, landen van herkomst, media? Maar vooral: wat is de rol geweest van de ‘nieuwe Nederlanders’, hun eigen organisaties en hun ‘zaakwaarnemers’? Wat kunnen we ervan leren?
Steunen
Een deel van mijn werk wordt gefinancierd op basis van donaties van lezers. Onder sommige blogs vind je daarom een oproep te doneren. Zo blijft het mogelijk dit werk onafhankelijk te blijven doen. Wil je me steunen? Je kunt doneren via deze link: https://bunq.me/ewoudbutter
Selectie van eerder gepubliceerd werk in dit kader (wordt binnenkort aangevuld)
Over beleid
- Alle ministers voor integratie sinds 1981 (2024)
- Welke standpunten nemen de politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s in over racisme, integratie, slavernijverleden, etnisch profileren, vrijheid van godsdienst, inburgering en immigratie? (2021)
- God en geloof in verkiezingsprogramma’s van confessionele partijen (2021)
- God en geloof in de verkiezingsprogramma’s van seculiere partijen (2021)
- Kabinet en kamer zoeken nog naar aanpak van moslimhaat en moslimdiscriminatie (2020)
- Het Nederlandse ‘islamdebat’ verloopt al 30 jaar volgens hetzelfde patroon (2019)
- De aanpak van discriminatie, radicalisering en integratie van nieuwkomers in de coalitieakkoorden van de vier grote steden (2018)
- Behalve een slavernijmuseum verdient Nederland ook een migratiemuseum (2017)
- De kabinetten Rutte I, II en III over immigratie en integratie (2017)
- Wat staat er in de (concept) verkiezingsprogramma’s over immigratie, integratie en discriminatie? (inventarisatie voor KIS, 2016)
- Onderzoek naar stemgedrag van niet-westerse Amsterdammers bij gemeenteraadsverkiezingen (2014)
- Diversiteit en aanpak discriminatie in de coalitieakkoorden van de grote steden (2014)
- De tegenstrijdige integratieboodschap van het kabinet Rutte – Asscher (2014)
- PvdA betaalt hoge prijs voor half kinderpardon (2014)
- Integratie Turkse Nederlanders blijft voorlopig hoog op de agenda staan (samen met Roemer van Oordt, 2014)
- Het stemrecht voor migranten en de integratiekrap van de PvdA (2013)
- Gemeenten in de knel door landelijk beleid uitgeprocedeerde asielzoekers (2012)
- Zin en onzin van minderhedenbeleid (2011)
- Is specifiek beleid voor Marokkaanse en Antilliaanse jongeren succesvol? (2011)
- Van wie hou je meer: van je moeder of je vader? (dubbele nationaliteit) (2007)
- Gekleurde verwachtingen; boekje met een trendanalyse, geschreven voor ACB kenniscentrum (2007)
- Eenzijdige polarisatie leidt niet tot emancipatie (2008)
- Hoe herken je ‘facadepolitiek’ van salafistische organisaties? (2009)
Eigen (religieuze) organisaties, zaakwaarnemers
- Viering 50 jaar migratie onderstreept belang seculiere organisaties en behoefte migratiemuseum (2019)
- Zuilen in de Polder? Een verkenning van de institutionalisering van de islam in Nederland. Boek geschreven met Roemer van Oordt (2018)
- Hebben eigen voorzieningen van migranten toekomst? (2015)
- Einde van Forum, instituut voor multiculturele vraagstukken (2014)
- Het ACB stopt (2012)
- De Westermoskee lijkt er nu toch te komen; een historische schets (2012)
- De zin en onzin van migrantenorganisaties (2010)
- Pijlers voor Bruggenbouwers; boek waarin verslag wordt gedaan van onderzoek naar migrantenorganisaties/allochtone vrijwilligersorganisaties/zelforganisaties (2008)
- Subsidiëring van zelforganisaties/ investeer vooral in participatie en niet teveel in dialoog (2006)
Portretten/interviews
- Factchecker Flip van Dyke is overleden (1953-2023) (2023)
- De zachte krachten van Mohamed Rabbae (2022)
- In Memoriam: Zouggar Raji (1948- 2019)
- Mustapha Oukbih (1964-2017) (2017)
- Gerritjan Harbers overleden (2016)
- “Met het bord ‘Wilders, hond van Israel’ had ik minder moeite.” (interview met Abdou Menebhi, 2014)
- In Memoriam: professor Mohammed Arkoun (2010)
- ‘Multiculturele samenleving is een gegeven’ (interview Jean Tillie, 2009)
- ‘PVV’ers zijn geen moslimhaters’ (interview met Ahmed Marcouch, 2009)
- In memoriam: Gijs von der Fuhr (2008)
Landen van herkomst
- Dossier Marokko, migratie, mensenrechten (op Republiek Allochtonië, 2008)
- De moeizame relatie van Marokko met haar migranten (2008)
- Twintig jaar onderzoek naar Turkse Nederlanders, integratie en De Lange Arm (2017)
- Brede steun in Tweede Kamer voor ‘Keuzevrijheid in nationaliteit’ (2021)
- Diverse artikelen op Republiek Allochtonië over ‘lange armen’
Divers
- Allochtone politici en cliëntelisme (2009)
- Jaaroverzicht Integratie en immigratie 2017 (diverse artikelen, 2017)
- Onderzoek naar immigratie, integratie en diversiteit.(2018)
- Boekje over 50 jaar Marokkaanse migratie, 50 jaar burgerschap (2019)